Thursday 5 January 2012

My World Of Lomography ! :)

"In my point of view,Lomography is an art of the unexpected.You'll never know what the result would be.Snap,wait and see."

Snap dari dalam bas.Time hujan. :)

Wave barrier. 


Time memancing haritu.

Sampan persendirian nelayan. 


Light trail.Maghrib dekat Federal Highway.


Repair jalan UMMC.

First double exposure.FIPPER ! :)

Sweet couple ni.Bukan aku ni.Haha.Double exposure on Broga Hill.

Double exposure.Background langit lepas Subuh.Also on Broga Hill.

Terang gilaa matahari tu.Tak silap masa pukul 8am ni.

My lil fat brothas.Haha !

Sebenarnya nak focus dekat butterfly tu.Tapi tak jelas.Hopefully korang nampak butterfly tu.Haha !

Ma Dad and lil brotha.

Double exposure at MidValley.Time ni mendung nak hujan.Sebab tu macam gelap sikit.

Near the poolside masa dinner dekat Vistana Hotel Haritu.

Between dua buah lot kedai dekat Pangkor Island.Nasib baik tak gelap sebab masa snap ni nak dekat Maghrib dah.Haha !

Fared Rosli berlatarbelakangkan langit biru dikala Maghrib menjelma.Haha !



Entry kali ni adalah mengenai hobi aku yang maybe orang akan kutuk sebab melawan arus zaman.Mama aku sendiri pun bahan aku sebab hobi aku ni.Sobs.HAHA ! It is snapping pictures with my analogue camera a.k.a my LomoBaby,SnappyWappy ! Gambar dia ada kat sudut atas belah kanan blog aku ni.Nampak tak ? AHAHA !


Okay,minat aku start masa kat MRSM aku dulu.Ada sorang kawan aku ni pakai DSLR and some Lomo.Dia guna Diana F+.Aku pun rasa nak beli jugak time tu.Tapi sebab kewangan pelajar sekolah seperti aku yang boros,apakan daya.Terpaksalah lupakan harapan tu.Then,aku masuk UMMC,PJ sambung belajar dalam Medical Laboratory Technology course.Jumpa laa pelbagai jenis orang and kawan baru.After a few months,aku baik laa dengan seniorsenior aku semua.Ada pulak sorang senior tu aku selalu keluar samasama.One day,dia kata kat aku dia nak beli camera baru.Aku pun macam,"Ohh,okayokay.".Esoknya,aku nampak sebiji camera Lomo kat bilik dia.Aku terus cakap ahh,"Whoaa ! Lawa gilaa camera ni ! Mana kau beli ?!".Dia kata dia beli kat The Click Shop,SS2,PJ.Aku terus start kumpul duit pastu sebab nak beli camera tu.Sambilsambil kumpul duit tu,aku belajar sikitsikit pasal semua benda Lomo ni.Exposure,aperture,ISO,light trail and macammacam lagilah.


Sampai satu hari,aku teman kawan aku ni pergi The Click Shop,SS2 sebab dia nak scan film.Ni first time dia pergi.Aku lagilah.Dengar daripada kawan MRSM aku dulu tu je lah.Pergipergi,duadua taktau camne nak scan film.Nasib baik tuan kedai tu baik hati tolong kitorang.Kalau tak,haih.Haha ! Lepas siapsiap scan semua,aku take a walk dalam kedai tu.Nampak macammacam camera.Dari Polaroid,SprocketRocket,BlackBird,Diana F+,Minimox,JuiceBox Camera,LCA,FishEye and others.Aku terus ternampak satu camera,Holga 135BC colour putih.Check price tag,RM180 kalau tak silap.Tengok dompet aku,ada RM200.Apalagi,terus grab satu la.Haha ! Tapi belibeli camera,tak beli film.Sengal ! -.- Balik rumah terus beli film.


And sampai sekarang,aku still guna Holga 135BC ni.Biarlah setahun dua masterkan guna camera ni dulu,the,baru aku try yang lain.Ikut hati nak try Diana F+ CMYK lepas ni.Kumpul duit lagilah nampaknya.Haha ! :)


P/S : Don't think just shoot.Benda ni kena ada minat tinggi,kalau takde,rugi gilaa kau beli.Unless lah kau orang kaya.Haha !

No comments:

Post a Comment